tiistai 15. tammikuuta 2019

Rummun Synty

Olen tehnyt rumpuja 2012 vuodesta lähtien. Laskuissa olen jo tipahtanut kärryiltä montako niitä on maailmaan syntynyt, mutta jossain 50-100 välillä mennään. Pidän siitä, että saan tehdä sen nimenomaan jollekulle henkilökohtaisesti valmistettuna. Sanonkin, että rumpu synnytetään, sillä rumpua ei vain tehdä. Se on iso prosessi, niin henkisesti kuin fyysisestikkin, mutta kaikki se vaivannäkö on palkitsevaa. Kun synnytät rummun, se on kuin syntyisi itsekkin uudelleen. 

Tämä on tarina erään rummun synnystä.


Sain vähän aika sitten eräältä amerikkalaisnaiselta pyynnön tehdä hänelle oma rumpu. Hän kertoi toiveensa sen väristä ja sen, että koki yhteyttä peuraan. Lisäksi hän pyysi voisinko ladata rummun parantavalla energialla ja tuomaan hänelle itseluottamusta.

Taivutin kehän. Vuolin siihen viisteen, hioin pinnan sileäksi, tein puumerkkini polttokynällä ja tervasin kehän. Poronnahkaa leikatessani pyörittelin mielessäni värejä, miten sen värjäisin. Olen matkan varrella oppinut, että rumpu saa värinsä, nahkaan muodostuneet kuviot ja äänensä Maailmankaikkeudelta. Lopputulokseen en voi vaikuttaa kovinkaan paljoa. 

Rumpua värjätessä olin ensimmäistä kertaa aivan hukassa mitä tekisin. Olin kauhean epävarma kauanko pitäisin nahkaa värissä, olin epävarma miten sitä sitoisin. Välillä nostin nahan väriliemestä ja kurkkasin sitä. Aina siitä puuttui se jokin. Päätin, että luotan siihen niin kuin aina ennenkin, ei se voi epäonnistua.

Sidontanauhat värissä

Rumpukalvon värjäys

Rummun sidonta

Kun rumpu oli valmis annoin sen kuivua. Sillä hetkellä värit olivat melko haaleat nahan ollessa vielä märkä. Seuraavana aamuna totesin, että se oli saanut todella syvän oranssin värin, tummemman kuin olin odottanut. Siitä tuli kaunis, mutta sisimmässäni tiesin ettei tilaaja koe yhteyttä sen kanssa. Lähetin kuitenkin kuvan rummusta hänelle varmistaakseni aavistukseni. Pyysin hänen mielipidettään ja sanoin, että haluan rummun tulevan haltijan kokevan sen omakseen. Sain varovaisen vastauksen, että rumpu on liian oranssi ja hän olisi halunnut maanläheisemmät värit. Olin jo alunperinkin varautunut tekemään uuden. Hän oli pelännyt minun pahoittavani mieleni siitä, ettei hän kokenut yhteyttä kyseiseen rumpuun. Ja minulle se nimenomaan on tärkeää, että rummun tilaaja on tyytyväinen siihen mitä saa! Kiitollisena hän jäi odottamaan.


Rummun synty alkoi alusta. Sytytin ilmansuunnille kynttilät ja poltin suitsuketta. Taas epävarmuus iski, kahta kovempana, tuleeko vielä tästäkään mitään. Mietin, etten koskaan ennemmin ole tuntenut tälläistä epävarmuutta asiassa, jonka olen tehnyt jo monen monta kertaa. Taisin tavoitella täydellisyyttä tai sitten olin vain yksinkertaisesti hukassa. Rummun värjäys meni väriastian vieressä paimentaen, välillä pohdin mitä ihmettä nyt tekisin, kun se oli niin mitäänsanomaton. Miksi en osaa ja tunne onnistumisentunnetta. Nahka jäi hyvin hailakaksi kuin ilmoittaen, ettei ota väriä itseensä yhtään enempää.

Sitten tajusin, mistä kaikki johtuu! Kaikki se epävarmuus ei ollutkaan minun omaa, vaan rummun tilaajan. Hänhän nimenomaan pyysi ladata rummun itsevarmuudella. Nyt vasta tajusin kuinka vahva energiayhteys minulla oli häneen jolle rumpua tein. Työstin hänen epävarmuuttaan samalla, kun hänen rumpunsa syntyi. Pidin tauon maadoittamalla itseni hematiittikivillä peurantaljalla makoillen. Kävin keskustelua rummun ja rummun tulevan haltijan kanssa sieluntasolla. Sidoin rummun uusin voimin. Tiesin, että tämä on nyt se hänen omansa.

Kuivuneen rummun lempeät värit kuvastavat peuran lempeyttä. Voimaeläimenä peura tuo välittämistä ja kiltteyttä muita ja itseään kohtaan. Kuvan nähtyään nainen ihastui siihen ensisilmäyksellä ja sanoi, että pelkästään kuvan katsominen saa hänen mielensä sukeltamaan rumpuun. Yhteys oli syntynyt.



Tämä oli tarina yhden rummun synnystä ja oivalluksesta. Ei ole ensimmäinen kerta, kun rummut puhuvat minulle ja antavat avaimia ymmärrykseen. Jokaisella rummulla on oma henki, se ei ole vain esine. Välillä minusta tuntuu kuin niillä olisi aivan oma mielikin!

**************
Kutsuuko oma rumpu Sinua?
Voit tilata minulta rummun tai tule tekemään rumpu opastuksellani alusta alkaen RumpuPajassa.
Lue lisää täältä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti